Een maaltijd voorbereiden kost tijd. Vooral als je meerdere maaltijden en een gezonde leefstijl wilt behouden, dan neemt dit tijd in beslag. Toch hoeft het niet eindeloos veel tijd in beslag te nemen. Een gezonde leefstijl kun je ook behouden door niet constant tijd eraan te spenderen. Hier volgen een aantal tips om toch tijd te besparen!

Kook je eten in bulk

Niet alleen is het handig om je boodschappen te doen in één keer, ook kun je koken in bulk. Dit betekent dat je dus veel eten kookt, dat je vervolgens kan verspreiden over een aantal dagen. In de koelkast blijft het meeste eten goed voor ongeveer 2 à 3 dagen. Maak bijvoorbeeld je eiwitten (zoals vlees) klaar in een grote pan. Snij je groente alvast in stukken zodat je dit alleen maar hoeft te verdelen in een bak of op een bord. Kook je koolhydraten, bijvoorbeeld rijst, in een grote rijststomer. Wanneer je alles in één keer kookt, dan hoef je gebruikte pannen en borden maar één keer op te ruimen. Om nog meer tijd te besparen kun je ook alles direct verspreiden in bakjes zodat alles verdeeld is. Gebruik hier bijvoorbeeld Tupperware voor. Zo blijft je eten bedekt en houdbaar.

Koop een blender

Heb je weinig tijd, bijvoorbeeld in de ochtend? Gebruik dan een blender! Hiermee kan je smoothies of shakes maken met de druk van een knop. Je krijgt gewoon al je voedingsstoffen binnen terwijl je weinig hoeft op te ruimen. Tevens kun je de shakes meenemen in een fles die je kunt hersluiten. Fruit, groente, eiwitpoeder en vloeibare voedingsmiddelen zoals yoghurt kunnen allemaal een geweldig smakend en voedbare shake geven. Wanneer je een grote shake maakt, hoef je niet alles in één keer op te drinken. Je kan ook een gedeelte bewaren voor je werk of na het trainen.