Op Examine.com had ik een recent artikel gevonden die (evidence-based) gekeken heeft naar HOEVEEL eiwitten iemand dagelijks nodig heeft voor optimaal vetverlies. In bovenstaand overzicht staat een algemeen idee wat die richtlijn is. Tijdens het verliezen van vet wil je namelijk zoveel mogelijk spiermassa behouden of spiermassa stimuleren tot groei.

Volgens het artikel van Examine.com staat de volgende richtlijn voor de eiwitinname:

  • Mensen met overgewicht of obesitas: 1,2 tot 1,5 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht.
  • Atleten en andere ACTIEVE volwassenen: 2,3 tot 3,1 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht

Uiteraard gaat het artikel dieper in de stof dan alleen bovenstaand. Wel wil ik jou een aantal take-home punten meegeven om over na te denken:

  1. De meeste mensen vallen eerder in de eerste categorie (overgewicht) dan de tweede (Atleten). De meeste atleten trainen 5x of meer keer per week. Hiervoor is een groot energiebehoefte nodig. Ook hebben de meeste atleten een lager vetpercentage dan gemiddeld. Het grootste deel van de bevolking traint minder dan 5x per week EN hebben een gemiddeld vetpercentage of hoger.
  2. Uit ervaring kan ik zeggen dat de meeste mensen moeten STARTEN met de eerste categorie richtlijn. Als je niet gewend bent om veel eiwitrijke maaltijden te eten, dan is het lastig om in je optimale range aan eiwitten te komen. Begin dus eerst laag en bouw dit wekelijks op.
  3. Mensen die niet gewend zijn om eiwitrijk te eten, hebben daar moeite mee doordat zij maaltijden inclusief (veel) koolhydraten en/of vetten gewend zijn. De switch naar een hogere eiwitinname kan voor sommigen een obstakel zijn. Daarom is het belangrijk om een gevarieerd dieet te hebben inclusief koolhydraten en vetten, AANGEPAST aan je doel. Denk bijvoorbeeld aan je persoonlijke smaak, je dagelijkse energiebehoefte en je einddoel. Die factoren beïnvloeden iemands dagelijkse voeding.

Het feit dat iemand (nog) niet eiwitrijk (genoeg) eet kan komen door redenen als het niet weten wat eiwitrijke voedingsmiddelen zijn, het timen van de juiste voeding of simpelweg doordat iemand er nooit naar gekeken heeft.

Denk jij deze gebrek aan kennis van voeding te hebben? Ik kan je verder helpen. Stuur mij een bericht op info@premium-personaltraining.nl en ik ga je verder helpen!