Wanneer men wilt afvallen, dan is de combinatie van voeding en beweging belangrijk. Alleen bij afvallen en vet verbranden denken mensen direct aan cardiotraining. Men denkt alleen maar aan calorieën verbranden. Men springt direct op een cardioapparaat en een cardioapparaat zoals een loopband laat zien dat men een x aantal calorieën verbrand heeft. Hierbij denkt men: hoe meer calorieën verbrand, hoe beter. Het klopt dat cardio een strategie is om af te vallen, maar kun je ook teveel cardio doen?

Het antwoord is simpelweg ja. Je kan teveel cardio doen als het aankomt om afvallen (Wij praten dan niet over duursporters of mensen waarbij uithoudingsvermogen van belang is voor zijn/haar sport en dan is het alsnog belangrijk om een plan op te stellen). Nogmaals, cardio is een strategie die je kunt gebruiken om afvallen te versnellen. Helaas leunen teveel mensen op de gedachte dat je veel cardio moet doen om af te vallen, of gebruiken cardio zelfs als enige manier om af te vallen. Om af te vallen is het belangrijk om zowel je voeding als je (hoeveelheid) beweging constant te evalueren. Je kan namelijk een plateau bereiken, en zo ook met cardiotraining. Hierdoor maak je geen vooruitgang meer.

Wat is dan wel goed qua cardiotraining frequentie?

Behandel cardio net als krachttraining. Voer het geleidelijk op. Net als wanneer je nog nooit krachttraining gedaan hebt, waarbij het onzin is om talloze krachtoefeningen te doen op vol vermogen. Hiervan kun je zelfs blessures krijgen. Voer dus je cardiotraining geleidelijk op zodat je lichaam geprikkeld blijft. Terwijl je dat doet, dan evalueer je ook je voeding en je krachttraining.

De beste combinatie om af te vallen is voeding, kracht- en cardiotraining. Val je wekelijks al dan niet maandelijks af? Dan hoef je niks te veranderen. Val je niet meer af? Dan dien je je voeding en/of je training aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld door je alleen calorieën iets te verlagen, door alleen een dag extra krachttraining te doen of door alleen een dag extra cardiotraining te doen. Evalueer dit vervolgens na een periode en kijk wat er gebeurd.

Bij Premium Personal Training stellen wij een op maat gemaakt trainingsschema op. Hierbij kunnen verschillende hoeveelheden cardiotraining aan bod komen. De exacte hoeveelheid ligt aan verschillende factoren zoals de getraindheid van iemand, zijn doelen en meer. Samen met jou evalueren wij jouw progressie.

Wat kan ik eventueel al doen?

Wanneer je zelf besluit te starten met cardio, begin dan eerst met 1x per week 20 minuten Steady state cardio naast je krachttraining, met als doel minimaal 200 calorieën te verbranden. Steady state cardio betekent dat je een vast tempo aanhoudt waarbij je hartslag op ongeveer dezelfde hoogte blijft gedurende de training. Een andere vorm die je kunt toevoegen is HIT training, oftewel High Intensity Training. Hierbij kun je denken aan circuit trainingen of trainingen waarbij je bijvoorbeeld een minuut lang zwaar (intens) cardio doet en vervolgens een minuut langzaam voor een totaal van 15-20 minuten. Evalueer voor jezelf over een periode van een maand hoe dit voor jou gaat en werk vanaf daar verder.