Wanneer jij een nieuwe leefstijl of nieuwe gewoontes creëert, dan heeft dit invloed op je sociale omgeving. Als jij wilt af vallen of spiermassa wilt aankomen, dan is er kans dat jij anders gaat leven. Je verandert je voedingspatroon en je bent (meer) tijd kwijt aan sporten. Dit kan invloed hebben op je sociale omgeving, zoals je partner, vrienden en/of gezin. Daarom is het belangrijk dat jouw sociale omgeving begrijpt dat jij bezig bent met een nieuwe leefstijl en/of nieuwe gewoontes.

Je sociale omgeving heeft enorm veel invloed op jouw resultaten. Ongeacht de hoogte van jouw motivatie, zonder steun van je omgeving kan deze motivatie minderen tot een punt dat jij je niet meer gemotiveerd voelt. Daarom is het ook belangrijk dat jouw sociale omgeving begrijpt waarom jij doet wat je doet. Wanneer je geen steun hebt van je sociale omgeving, dan is het belangrijk om dit punt aan te pakken zodat jij gemotiveerder blijft en betere resultaten zult halen. Praat met je omgeving. Waarom steunen zij jou niet? Begrijpen zij wel waarom jij een nieuwe leefstijl wilt behalen en wat daarbij komt kijken?

Praat met jouw sociale omgeving en leg hen uit hoe het voelt en waarom jij doet wat jij doet. Probeer ervoor te zorgen dat zij je situatie begrijpen. Vervolgens probeer je samen te bespreken waar de grenzen liggen en hoe een nieuwe leefstijl niet teveel dwarsboomt op de oude gewoontes en leefstijl. Wellicht kunnen jouw nieuwe leefstijl en gewoontes je omgeving motiveren om ook de leefstijl te verbeteren. Wees dus niet bang het goede voorbeeld te geven als jij iets doet dat ten goede is van een gezondere leefstijl. Wanneer je sociale omgeving jou steunt, dan zal jij veel betere resultaten halen.