Ontbijt is in feite de eerste maaltijd van je dag. Sommigen eten direct na het opstaan en anderen eten hun eerste maaltijd op bijvoorbeeld het werk, een paar uur nadat zij zijn opgestaan. Vele mensen noemen het ook de belangrijkste maaltijd van de dag. Alleen wat voor een gevolg heeft ontbijt overslaan op je totale calorieën? Eet je hierdoor later op de dag of eet je juist minder? Premium Personal Training haakt vandaag hierop in met wetenschappelijke studies.

In 2013 zijn studies naar voren gekomen waar geconcludeerd werd dat het overslaan van ontbijt niet ervoor zorgde dat meer voedsel met andere maaltijden werd geconsumeerd. Dit doet vermoeden dat ontbijt overslaan een effectieve methode kan zijn om de dagelijkse calorieën inname bij volwassenen te verminderen.[1] Doordat je minder calorieën eet, krijg je minder energie binnen. Wanneer je meer calorieën verbrand dan dat je inneemt, dan zou dit gewichtsverlies als gevolg kunnen hebben.

Een recente studie uit 2017 volgde voor 4 weken lang 49 vrouwen waarbij zij onderverdeeld werden in mensen die ontbijt aten en mensen die ontbijt oversloegen. Gemiddeld kwamen de vrouwen die in de groep met ontbijt zaten 1,7 pond lichaamsgewicht aan terwijl zij gemiddeld 266 kilocalorieën per dag meer aten dan de groep die ontbijt oversloegen. De groep zonder ontbijt at niet meer calorieën op de dag en kwam ook niks aan.[2]

Bovenstaande studies laten zien dat je niet meer overeet later op de dag (tenzij jij gewoonlijk elke dag ontbijt eet, en jij hierdoor meer trek hebt en daardoor meer eet bij je volgende maaltijd) dan gemiddeld. Maar studies bevestigen niet dat je minder dan normaal eet op de dag. Je kan hierbij bedenken dat, als het aankomt op het punt van later op de dag meer eten dan gemiddeld, ontbijt overslaan geen factor moet zijn.

Ontbijt overslaan kan een strategie zijn om je totale hoeveelheid calorie inname te verminderen. Sommige mensen kunnen zonder ontbijt en anderen vinden ontbijt een must. Dit artikel laat alleen zien dat mensen die ontbijt bewust overslaan, niet direct meer calorieën op de dag consumeren dan gemiddeld. Premium Personal Training zegt nu niet dat je ontbijt moet overslaan wanneer je wilt afvallen. Wij helpen je graag om je energiebalans uit te zoeken zodat jij de juiste resultaten kunt halen, ongeacht je persoonlijke doelen. Daarnaast geven wij dan tips en advies wanneer je wat moet eten, inclusief ontbijt. Dit wordt aangepast aan je persoonlijke tijdschema en mogelijkheden. Bij vragen kun je ons contacteren op info@premium-personaltraining.nl.

[1] Levitsky D.A., Pacanowski C.R. (2013). Effect of skipping breakfast on subsequent energy intake.  Physiol Behav, July 2; 119:9-16.

[2] LeCheminant G.M., et al. (2017). A randomized controlled trial to study the effects of breakfast on energy intake, physical activity, and body fat in women who are nonhabitual breakfast eaters. Appetite.