Veel mensen hebben een persoonlijk doel om af te vallen of om spiermassa aan te komen. Dit zijn doelen die men kan halen in een combinatie van training en voeding. Training is weer onder te verdelen in krachttraining en in cardiovasculaire training, waarbij je in beide gevallen calorieën verbrand en je spieren versterkt. Alleen heb je een sportschool nodig voor je krachttraining of voor je cardiovasculaire training?

Het antwoord is nee. Veel activiteiten kunnen ook buiten de sportschool gedaan worden om sterker te worden, vet te verbranden of om spiermassa op te bouwen. Premium Personal Training is een voorstander dat men naar de sportschool gaat, en vele trainingsschema’s zijn hierop gebaseerd. Toch kunnen voedings- en trainingsschema’s ook aangepast worden naar workouts binnen als buiten de sportschool, bijvoorbeeld in een workout die je thuis doet zodat je toch resultaten haalt en een gezonde leefstijl hanteert.

Voor krachttraining kan men ook een workout in huis doen. Vele fitness materialen zijn goedkoop in te slaan en kunnen gegarandeerd een goede workout geven die je sterker maken en/of helpen vet te verbranden. Denk bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een fitnessmat voor bijvoorbeeld buikspier oefeningen of het aanschaffen van verstelbare Dumbbells of halters (Barbells) waar je zelf de gewichten van kunt veranderen zonder dat de spullen veel ruimte in beslag nemen. Dit scheelt weer een abonnement waar je (maandenlang) aan vast zit en je hoeft nu niet meer te reizen tussen je huis en de sportschool. Dit bespaart tevens een hoop tijd.

Met alleen je lichaamsgewicht kun je ook veel oefeningen doen. Buiten trainen is populair, denk bijvoorbeeld aan Bootcamps. Vooral in de zomer word er veel buiten getraind. In sommige parken kun jij bijvoorbeeld oefeningen doen als optrekken (Pull-ups) aan een stang, dippen voor je armen op een bank of step-ups voor de benen op een verhoging.

Voor cardiovasculaire training, waarbij je ook je uithoudingsvermogen traint, kun je ook thuis of buiten trainingen doen. In huis kun je bijvoorbeeld een circuit aan oefeningen doen zonder rust tussen de oefeningen. Doe bijvoorbeeld 4 oefeningen, waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk traint zoals bij squats of push-ups, achter elkaar voor 30 seconden per oefening, zonder rust. Wanneer je de oefeningen op volle toeren doet, dan zal gegarandeerd je hartslag stijgen. Je zal snakken naar adem terwijl je spieren verzuren. In deze vorm verbrand je vet terwijl je sterker word en je conditie verbeterd.

Ook buitenshuis kun je verschillende trainingen doen. Je kunt gaan fietsen, hardlopen of zelfs bij de lokale voetbalvereniging lid worden om samen met vrienden te gaan voetballen. Hieronder een lijst met verschillende activiteiten en de hoeveelheid calorieën die zij ongeveer verbranden. Deze getallen zijn wijd genomen doordat je lichaamsgewicht en je daadwerkelijke intensiteit een rol spelen. De getallen gaan uit van een uur sporten:

  • Wedstrijd basketbal: 472 – 690 calorieën;
  • Fietsen, vrije tijd: 236 – 345 calorieën;
  • Boksen tegen een bokszak: 354 – 518 calorieën;
  • Huis schoonmaken: 207 – 302 calorieën;
  • Dansen: 266 – 388 calorieën;
  • Paardrijden: 236 – 345 calorieën;
  • Squashen: 708 – 1035 calorieën;
  • Touw springen, algemeen tempo: 590 – 863 calorieën;
  • Zwemmen met borstcrawl techniek: 590 – 863 calorieën;
  • Surfen: 177 – 259 calorieën;
  • Wedstrijd voetbal: 590 – 863 calorieën.

Bovenstaande opties laten zien dat er zowel binnenhuis als buiten het huis verschillende opties zijn om (veel) calorieën te verbranden en tevens je gezondheid te verbeteren.

Premium Personal training promoot graag beweging en steunt jou in je keuzes van verschillende activiteiten. Er word rekening gehouden met verschillende dingen zoals je tijdschema en wat je leuk vind. Hierop word vervolgens een voedingsschema en/of trainingsschema afgestemd die past bij jouw wensen, doelen en behoeften. Laat je niet weerhouden om je doelen te behalen als je niet graag naar de sportschool gaat. Er zijn ook andere opties om vet te verbranden, je gezondheid te verbeteren of om sterker te worden!