“Help, ik ben in één dag gewicht aangekomen!”

Waarschijnlijk herken jij het volgende scenario. Je bent onlangs begonnen met je leefstijl veranderen. Je gaat naar de sportschool en je let op je voeding. Dit zijn 2 factoren die van belang zijn wanneer afvallen je doel is.

Maar stel: Je gaat op dag 1 wegen. Dezelfde dag ga je sporten en houd jij je braaf aan je voeding. Je bent hartstikke trots op jezelf, en dat mag je ook zijn. Maar op dag 2 ga je weer op de weegschaal staan. Geschrokken zie je dat je bent aangekomen. Maar hoe kan dat!? Je hebt de dag ervoor zo je best gedaan!

Geen reden tot paniek. Elk individu kan per dag 1 à 2% lichaamsgewicht verschillen met de dag ervoor. Dit komt namelijk door je vochtbalans. Je kan de ene dag zwaarder zijn en de andere dag lichter. Kijk eerder naar je lange termijn proces. Gaat het gemiddelde lichaamsgewicht wekelijks omhoog? Dan pas moet je iets veranderen. Gaat het gemiddelde wekelijks omlaag? Ga dan zo door!

Er zijn een aantal redenen die je vochtbalans (en daardoor je gewicht) omhoog brengen.

De vorige dag koolhydraatrijk gegeten

Per 1 gram koolhydraten houd je ongeveer 3 à 4 gram water vast. Heb je dus veel koolhydraten gegeten op de dag ervoor? Dan is er een grote kans dat je daardoor meer vocht vasthoud. Afhankelijk van de hoeveelheid koolhydraten die je gegeten hebt, blijft een deel daarvan achter in je lichaam. Hierdoor zal er dus ook meer vocht achterblijven.

Zoute producten gegeten

Heb jij je zoutinname verhoogd op de dag ervoor? Ook dan is er een grote kans dat je daardoor meer vocht vasthoudt. Niet alleen houd zout vocht vast, je krijgt er ook meer dorst van waardoor je meer gaat drinken. Dit kan zich gaan binden aan het lichaam.

Stress

Hoe meer stress je hebt, hoe meer vocht je kunt vasthouden. Probeer je stress zo laag mogelijk te houden. Heb je stressvolle activiteiten? Zoek dan ook activiteiten die je geen stress geven of je stress doen verminderen.

Heb jij hulp nodig met het afvallen? Neem dan contact met ons op.