Koolhydraten hebben een onterechte reputatie gekregen in sommige kringen. Veel mensen hebben het idee dat, als ze teveel koolhydraten eten, zij sneller aankomen. Hierdoor zijn zij bang om koolhydraten te eten, terwijl koolhydraten in veel verschillende voedingsproducten zitten.

Vandaag een lijst aan snelle feiten wat betreft koolhydraten, waaronder redenen waarom jij gewoon koolhydraten kunt blijven eten ongeacht je doelen.

  1. Laat ik meteen met de deur in huis vallen: Koolhydraten maken je niet dik. Teveel calorieën maken je dik. Teveel calorieën kan een combinatie zijn van (teveel) eiwitten, vetten en koolhydraten.
  2. Een koolhydraat is een macronutriënt. Vetten en Eiwitten zijn ook macronutriënten.
  3. 1 gram koolhydraten zijn 4 calorieën.
  4. Koolhydraten zitten in veel soorten voeding. Fruit, groente, rijst, pasta, snoep, frisdrank en nog veel meer. Een combinatie van deze voeding is mogelijk, ongeacht je doelen.
  5. Koolhydraten worden door je lichaam afgebroken in glucose.
  6. Koolhydraten bevatten suikers. Dit zijn enkelvoudige koolhydraten. Zolang jij niet in een calorieoverschot gaat in je voeding, kun je ook suikers blijven eten.
  7. Koolhydraten bevatten vezels. Vezels zijn belangrijk voor een gezonde stoelgang. Ook wordt je voeding veel beter opgenomen dankzij een gezonde dosis aan vezels.
  8. Koolhydraatrijke producten zoals fruit en volkoren producten bevatten vezels.
  9. 1 gram koolhydraten houdt 3 à 4 gram vocht vast. Voel jij je een dag later voller of dikker na een koolhydraatrijke maaltijd? Dan is dit niet gelijk vet maar vocht.
  10. Je hersenen zien koolhydraten als grootste energiebron.
  11. Koolhydraten worden omgezet in glucose, wat weer omgezet kan worden in glycogeen. Glycogeen is een efficiënte brandstof voor sportactiviteiten.
  12. Alhoewel veel mensen dat denken, je hebt geen koolhydraten nodig voor je sportactiviteiten. Zowel eiwitten als vetten eten voor het trainen kunnen je ook helpen bij je sportactiviteiten.
  13. Het verschilt per persoon hoeveel koolhydraten zij nodig hebben. Zorg eerst dat je dagelijks voldoende eiwitten eet en genoeg vetten. Wat overblijft aan calorieën kun je verdelen over je koolhydraten.
  14. Vezelrijke producten vullen je maag meer dan producten vol met suikers. Hierdoor heb je een minder grote eetlust. Dus dat je dikker wordt van suikerrijke producten, heeft een vorm van waarheid doordat de meeste mensen hier veel meer van eten (zonder vol te raken) dan vezelrijke producten.
  15. Je hebt vast wel eens van complexe koolhydraten gehoord. Dit zijn voornamelijk vezelrijke producten, die langzamer verteerd worden door het lichaam en je dus een meer verzadigd gevoel geven, zoals volkoren producten.
  16. Koolhydraten kunnen ervoor zorgen dat je lichaam niet eiwitten kiest als energiebron. Dit wil je namelijk vermijden, want wanneer je lichaam teveel eiwitten verbruikt als brandstof, verlies je spiermassa.
  17. Vezelrijke koolhydraten kunnen helpen om je cholesterol te verlagen.
  18. Een dieet laag in koolhydraten kan helpen met afvallen. Dit verschilt per persoon. Onthoud dat dit in veel gevallen komt doordat men in een calorietekort zit, en niet direct door weinig of geen koolhydraten.

Heb jij alsnog hulp nodig met je voeding? Neem dan contact met ons op en dan helpen wij je graag.