Wanneer wij eten, dan word het eten omgezet in energie. De eenheden om energie in het lichaam te omschrijven zijn calorieën. 1000 calorieën staan gelijk aan 1 kilocalorie. Calorieën zijn onder te verdelen in macronutriënten. Deze macronutriënten zijn: eiwitten, koolhydraten, vetten en alcohol. Een gram van een bepaald macronutriënt heeft een bepaalde waarde aan kilocalorieën.

  • 1 gram Eiwit = 4 kcal
  • 1 gram Koolhydraten = 4 kcal
  • 1 gram Vet = 9 kcal
  • 1 gram Alcohol = 7 kcal

Daarnaast heb je natuurlijk ook vitamines, mineralen, antioxidanten en water die het voedingsplaatje compleet maken. Dit zijn de micronutriënten. De juiste combinatie van de macro- en micronutriënten zorgen voor een gezonde leefstijl. Elk macronutriënt heeft zijn eigen structuur en functie in het lichaam.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn onder te verdelen in sacchariden, gebaseerd op het Latijns saccharum, oftewel suiker. Ze zijn onder te verdelen in monosacchariden, oligosacchariden en polysacchariden. Monosacchariden zijn de simpelste vorm van koolhydraten, want zij bevatten maar één suiker groep. Oligosacchariden zijn een kleine ketting van monosacchariden eenheden aan elkaar gekoppeld, bijvoorbeeld twee eenheden aan elkaar. Polysacchariden zijn een lange ketting van monosacchariden eenheden aan elkaar gekoppeld.

Koolhydraten worden afgebroken door het lichaam zodat zij uiteindelijk in de bloedbaan komen in de vorm van glucose. Glucose is essentieel voor het leven. Het brein en het centrale zenuwstelsel kiezen het liefst glucose als brandstof. Koolhydraten die worden verteerd en langzaam geabsorbeerd worden zijn de meer belangrijkere vormen van koolhydraten voor dagelijkse inname. Deze koolhydraten helpen om de bloedsuikerspiegel, insuline concentratie, energie niveau en lichaamssamenstelling onder controle te houden. Denk hierbij aan groente of volkoren producten.

Koolhydraten bevatten ook vezels. Vezels helpen bijvoorbeeld bij een gezonde stoelgang. Daarnaast helpen vezels ook tegen hongergevoel en verlagen zij het cholesterol.

Vetten

Vetten zijn onder te verdelen in verzadigde en onverzadigde vetten. Daarnaast zijn er nog Omega-3 en Omega-6 vetten, wat vormen zijn van onverzadigde vetten. Vetzuren gecombineerd heten triglyceriden. Triglyceriden zijn de grootste vorm van vetten die je kunt vinden in het dieet, en het zijn de grootste voorraadvormen aan vet in het lichaam. Een vetzuur is de kleinste vorm van vet. Verzadigde vetten zijn veel te vinden in dierenvetten maar ook in bepaalde oliën. Onverzadigde vetten zijn bijvoorbeeld te vinden in avocado’s, noten, vis en olijfolie.

Vet uit voeding heeft een aantal zeer belangrijke functies in het lichaam:

  • Het dient als een energiebron (Tevens geven vetten de meeste calorieën vrij wanneer zij verteerd zijn);
  • Het helpt bij de aanmaak en balanceren van hormonen;
  • Het vorm onze brein en zenuwstelsels;
  • Het helpt met de transport van vitamine A, D, E en K;
  • Via voeding krijgen wij 2 essentiële vetten binnen die het lichaam niet kan maken, namelijk Omega-3 en Omega-6 vetten.

Naast de eerder genoemde vetten, bestaan er ook transvetten in het dieet. Transvetten zijn een vorm van onverzadigde vetzuren. Transvetten worden niet makkelijk verteerd en klemmen zich zelfs vast aan de cellen in ons lichaam. Langdurig inname van transvetten kan verschillende gezondheidsklachten creëren, zoals hartziekten. Een dieet met natuurlijke, niet-voorbewerkte voeding voorkomt een te hoge inname van transvetten. Daarnaast zorgt een balans tussen verzadigde, onverzadigde, omega-3 en omega-6 vetten voor optimale gezondheid en functie.

Eiwitten

De kleinste vorm van eiwitten zijn aminozuren. Wanneer aminozuren zich combineren tot een groep, dan vormen zij peptides of peptide kettingen. Wanneer eiwitten verteerd word, dan worden zij kleine peptides of losse aminozuren. Aminozuren zijn verantwoordelijk voor heel veel onderdelen in ons lichaam. Zij helpen bij onze lichaamsstructuur (waaronder dus spieropbouw), hormonen, enzymen, immuunsysteem en nog veel meer. Eiwitten zijn dus zeer belangrijk voor ons. Het kan zelfs zo zijn dat, als je dagelijks te weinig eiwitten inneemt, vitale functies in het lichaam niet meer functioneren! Elk individu heeft verschillende hoeveelheden eiwitten nodig.

Eiwitten zijn te vinden in bijvoorbeeld vlees, vis, zuivelproducten, zwarte bonen, eieren, soja en volkoren producten. Tevens zijn er ook veel eiwitshakes op de markt, maar het is wijs om zoveel mogelijk eiwitten uit je voeding te halen omdat voeding meer vitamines en mineralen met zich mee brengt.

Het is dus belangrijk om elke dag gevarieerd te eten. Gevarieerd is dus een balans tussen eiwitten, vetten en koolhydraten. Afhankelijk van wensen, behoeften en doelen kan Premium Personal Training je helpen bij de juiste hoeveelheden van de macronutriënten in zowel Online Coaching als losse voedingsschema’s. Zo voorkom je dat je teveel eet van bepaalde macronutriënten, waardoor je dus een gezondere leefstijl zult genieten.