Wellicht heb jij dat ook, dat jij elke nacht minimaal 1 keer wakker word om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan. Je zou dan denken: “Dit waren maar 5 minuten op mijn totale nachtrust. Geen probleem, toch?” Helaas is dat niet waar. Eén keer wakker worden betekent toch een gebroken nachtrust. Het is belangrijk om een goede nachtrust te hebben met gemiddeld 6 tot 8 uur slaap. In je slaap herstelt je lichaam en komt je lichaam tot rust. Als je slecht slaapt, dan verhoogd dit stress en dan zal je lichamelijk slechter presteren omdat je vermoeid bent. Daarom is het belangrijk om altijd een goede nachtrust te hebben. Hier geeft Premium Personal Training een aantal tips die kunnen  helpen om je nachtrust te verbeteren.

Leeg je gedachten

Het is vervelend om met volle gedachten naar bed te gaan. Waarschijnlijk zit je gedachten vol met bijvoorbeeld taken die je nog moet doen, die ook stress veroorzaken. Realiseer je alleen wel dat wanneer je gaat slapen, je niets aan de taken kunt doen. Daarom is het belangrijk om al die taken op te schuiven naar de volgende dag wanneer je weer wakker word. Maak dus je gedachten leeg voordat je gaat slapen. Schrijf al je gedachten en eventueel je gevoelens op op papier of in een dagboek. Wanneer je wakker word, dan kun jij weer alles terug lezen en word je herinnerd aan wat je moet doen. Zo kun jij je gedachten legen zodat jij rustiger kunt slapen.

Cafeïne

Ben jij iemand die dagelijks koffie drinkt om je dag te starten? Of drink jij energie dranken vol met cafeïne om de dag doorheen te komen? Cafeïne is een krachtige vetverbrander en stimulans voor je concentratievermogen. Helaas misbruiken vele mensen cafeïne “omdat zij anders de dag niet doorkomen”. Je lichaam kan gewend raken aan cafeïne gebruik. Hierdoor moet jij meer cafeïne gebruiken zodat het nog wel effect blijft houden. Let er alleen wel op dat cafeïne jou ook tot 4 uur na consumeren wakker kan houden. Daarom adviseren wij bij Premium Personal Training om alleen cafeïne te gebruiken wanneer je zwaar gaat trainen (denk aan een training voor de benen) of waarbij enorme concentratievermogen nodig is. Wanneer je lichaam niet gewend is aan cafeïne, dan kan je lichaam bij 100 mg al flink gestimuleerd worden.

Elektronica

Scroll jij nog minutenlang door Facebook op je tablet voordat je gaat slapen? Of WhatsApp jij nog met vele kennissen of vrienden via je telefoon? Of misschien kijk je Netflix op je tv? Dit zijn allemaal dingen die, recht voor het slapen, je nachtrust kunnen verstoren. Vanwege het licht van de schermen denkt je lichaam dat hij wakker moet worden. Daarom kunnen dingen als je smartphone of tv je nachtrust verstoren tot wel een uur voor het slapen gaan. Dus het is raadzaam om een uur voor het slapen gaan wat anders te doen dan iets te doen waarvoor je een scherm nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan een boek lezen. Hierdoor zal je ook sneller in slaap vallen en zal je nachtrust verbeteren.

Premium Personal Training vindt het dus altijd belangrijk om te weten hoe de kwaliteit is van het slapen. Een goede nachtrust verbeterd namelijk je weg naar je doelen. Evalueer voor jezelf of jij goed slaapt of niet. Dit zou jou flink kunnen helpen!