De term energiebalans is een term die vaak word rond gegooid wanneer men spreekt over voeding. Wat word er nou eigenlijk bedoeld met energiebalans? Heel simpel: Energiebalans staat voor de relatie tussen “energie in” en “energie uit” het lichaam. “Energie in” het lichaam betekent calorieën uit voeding opgenomen door het lichaam dat omgezet word tot energie. “Energie uit” het lichaam zijn de calorieën die verbruikt worden door dagelijkse handelingen.

Wanneer wij eten, dan word het eten omgezet in energie. De eenheden om energie in het lichaam te omschrijven zijn calorieën. 1000 calorieën staan gelijk aan 1 kilocalorie. Calorieën zijn onder te verdelen in macronutriënten. Deze macronutriënten zijn: eiwitten, koolhydraten, vetten en alcohol. Een gram van een bepaald macronutriënt heeft een bepaalde waarde aan kilocalorieën.

Energiebalans heeft veel te maken als het aankomt om af te vallen of om aan te komen. Energiebalans is onder te verdelen in positief, negatief en neutraal.

Positieve energiebalans

Bij een positieve energiebalans betekent het dat er meer energie in het lichaam komt dan dat er energie uit het lichaam gaat. Simpel gezegd, je eet of drinkt meer dan dat je lichaam dagelijks verbruikt. Je beweegt te weinig om het overschot aan calorieën te compenseren. Dit gaat vaak gepaard met een gewichtverhoging. In termen word dit ook wel een calorieoverschot genoemd.

Negatieve energiebalans

Bij een negatieve energiebalans betekent het dat er minder energie in het lichaam komt dan dat er uit het lichaam gaat. Simpel gezegd, je eet of drinkt minder dan dat je lichaam (dagelijks) nodig heeft. Je beweegt meer dan de calorieën die je nuttigt, wat vaak gepaard gaat met gewichtsverlies. In termen word dit ook wel een calorietekort genoemd.

Neutrale energiebalans

Je eet of drinkt genoeg vergeleken met de hoeveelheid energie die jij dagelijks verbruikt. Je zal geen gewicht verliezen of aankomen. Je blijft altijd op hetzelfde gewicht.

Afhankelijk van iemands doel kan een positieve, negatieve of neutrale energiebalans goed of slecht zijn. Wil je afvallen? Dan wil je in een negatieve energiebalans komen. Wil je aankomen? Dan dien je in een positieve energiebalans te komen. Natuurlijk gaat dit veel verder dan alleen meer of minder eten.

Om je gezondheid te optimaliseren dien je niet zomaar je calorieën te verhogen of te verlagen. Iemand die namelijk zichzelf dagenlang opsluit in een kamer zonder voedsel zal ook afvallen. Iemand die graag wilt aankomen kan ook de hele dag calorierijke maaltijden nuttigen in een fastfood restaurant.  Dit zijn natuurlijk ongezonde, al dan niet gevaarlijke, voorbeelden.

Om gezond af te vallen of om aan te komen die je een juiste verdeling in je macronutriënten en micronutriënten te hebben. Je voeding, al dan niet een voedingsschema, kan hierop aangepast worden met behulp van Premium Personal Training. Elk individu is anders, met daarnaast ook verschillende doelen.

Ga dus niet zomaar je voeding verlagen of verhogen. En als je het doet, dan is het belangrijk om hier altijd op te evalueren voor jezelf. Hoe voel je je na een week met aangepaste voeding? Is er iets veranderd in je gedrag of humeur? Dingen waar je op moet letten wanneer jij je voeding aanpast. Wanneer je hier hulp bij nodig hebt, dan kun jij contact met ons opnemen via info@premium-personaltraining.nl!